Arch Enemy-Info

10. července 2008 v 18:37 | weronika |  Arch enemy-články
Arch Enemy
Země:
Sweden
Hudební styl:
Melodic death metal
.
Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, synonymum pro tyto svérázné Švédy (a v neposlední době i z jedné části Němce) nalezneme především v osobě Michaela Amotta. Tento velmi talentovaný kytarista prošel (a stále prochází) pěknou řádkou kapel, jejíž výčet by zabral skoro celou stránku. Některé doslova psaly historii těžkého kovu jako např. CANDLEMASS, SPIRITUAL BEGGARS, CARCASS, CARNAGE, THE HAUNTED, KREATOR. Zřejmě Michaela již nebavilo být "pouhým" členem či hostem nějaké skupiny, proto se rozhodl roku 1996 založit vlastní projekt. K naplnění svých vizí si pozval na pomoc, koho jiného, než svého neméně talentovaného bratra Christophera. Tak se začala psát historie dnešních metalových titánů.
Přestože v ARCH ENEMY vždy figurovaly známé persóny metalového kolbiště, z počátku se spolku nijak závratné popularity nedostávalo. Jejich debut "Black Earth", jenž vyšel pod hlavičkou Wrong Again Records, i přes jeho nespornou kvalitu, propadl do zapomnění. Krom bratrů Amottů sestavu doplnil ještě bubeník Daniel Erlandsson (působil především v IN FLAMES, nyní v ARMAGEDDON, THE END) a v té době poměrně neznámý zpěvák Johan "Liiva" Axelsson (na debutu též třímal baskytaru). Nahrávalo se v osvědčeném studiu Fredman, za producentského dozoru ostříleného Fredrika Nordströma. Již na debutu skupina vytasila své typické zbraně, definující jejich specifický styl. Na jedné straně zní "Black Earth" velmi agresivně, díky divoké rytmice, syrovým kytarám a hlavně nekompromisnímu Johanovu řevu, na povrch se však silou běsnícího tornáda draly další signifikantní prvky, díky nimž se skupina odlišovala od zástupu jiných švédských death/thrashových spolků. Především smysl pro košaté melodie, kytarové vyhrávky bratrů Amottů (nezřídka jejich kytarové orgie kolidovaly s nefalšovaným art či hard rockem) či pestré změny temp ocejchovaly skupinu jednou pro vždy přídavkem originální.
ARCH ENEMY však nehodlali přešlapovat na místě, proto se o dva roky později opět uzavírají do studia Fredman a s producentem Fredrikem Nordströmem světu představují další CD "Stigmata". Skupina na stálo zakotvuje u kolosu Century Media a milovníci neotřelé muziky jistě zajásali blahem. Není pochyb, že z bočního projektu vykrystalizovala regulérní skupina. Na albu se mihl nový baskytarista Martin Bengtsson a bubeník Peter Wildoer. Hudebně se skupina ještě více soustředila na pestré melodie a šťavnaté riffy. Jistěže z agrese spolek nijak neslevil, právě naopak. Zvukově CD ještě více zabíjí, po všech stránkách působí dotaženěji, hráčským výkonům lze stěží co vytknout. Stylově zní ARCH ENEMY ještě více neohraničeně, jednoduše svébytně svobodně. Kytary krom hutných riffů zabrousí i do sólových onanií, jindy se vám zatočí hlava z návalu progresivních postupů a hudebních kudrlinek. Jako jemné koření na desce působí klávesy (v podání variabilního Fredrika Nordströma) či nefalšovaná heavy metalová intermezza. ARCH ENEMY si svou věrnou fanouškovskou základnu tvoří především v Japonsku. Ne náhodou proto japonské emise jejich alb vydavatel obohacuje o zajímavé bonusy. Na "Stigmata" šikmoocí fanoušci naleznou rovnou tři bonusy a to instrumentálku "Hydra", "Diva Satanica" a "Damnation's Way".
Roku 1999 vychází přelomová deska "Burning Bridges" a na ploše 35 minut se nachází až pedantsky propracovaný melodický metal s chirurgicky přesnou rytmikou či bezchybnou kytarovou hrou. Rovněž nelze přeslechnout jisté hitové ambice. Není divu, neboť skupinu posilnil baskytarový veterán Sharlee D'Angelo, jenž rovněž figuruje především v legendárních MERCYFULL FATE či v hippie rock-metalové bandě SPIRITUAL BEGGARS (vzpomenout si na všechny skupiny, kde působil, by docela provětralo mozkové závity). Za bubenickou stoličku usedl Daniel Erlandsson (ex-IN FLAMES, ARMAGEDDON, EUCHARIST, THE END, REVENGIA). Oba dva jmenovaní se stali pevnou součástí superskupiny, za níž lze ARCH ENEMY bez váhání považovat. Japonská edice alba navíc obsahuje dva bonusy "Scream of Anger" (cover od EUROPE) a "Fields of Desolation". Kapela na podporu alba vyráží na turné po severní Americe po boku NEVERMORE, Evropu křižuje spolu s kolegy IN FLAMES, CHILDREN OF BODOM a DARK TRANQUILLITY. Rovněž se zúčastní festivalu Dynamo Open Air nebo zavítají až do Japonska či Chile. O rok později vychází živák "Burning Japan Live 1999", který se však objevil pouze v japonských hudebních regálech.
Ovšem Michael stále není s pozicí své skupiny na metalové scéně dostatečně spokojen. Krom vděčného japonského publika (dokonce na jejich webu vznikla separátní sekce psaná výhradně tímto asijským jazykem) a několika hudebních fajnšmekrů stále stojí ARCH ENEMY ve stínu svých kolegů. Pochmurné období dokonce vyústilo roku 2001 odchodem Johana Liivi. Ten zakládá nový, neméně kvalitní, spolek HEARSE. Náhrada za oděvšího Johana přišla jako blesk z čistého nebe. Za mikrofon si stoupla překvapivě žena. Němka Angela Gossow (před tím působila v kapelách lokálního charakteru ASMODIA a MISTRESS) svým energetickým projevem skupinu neskutečně nakopla a dodala jí potřebnou vitalitu. Kdo by čekal stylový obrat směrem k přesládlému gothic metalu či heavíku, odešel by s nepořízenou. Přestože Angela vypadá jako velmi něžné stvoření, za krásnou fasádou anděla se skrývá doslova ďábelská dračice. ARCH ENEMY s Angelou za mikrofonem zní stejně, ne-li více extrémněji než kdykoliv dříve. Kdo v té době skupinu slyšel poprvé, ani by netušil, že za mikrofonem stojí člověk něžného pohlaví. Metal fans radikální změnu přijali s nadšením . Tím započala zcela nová éra kapely.
Roku 2001 vychází velice úspěšné album "Wages Of Sin" nahrané ve studiu Fredman, opět za dohledu Fredrika Nordströma a zmixováno výtečným Andy Sneapem. Albu opravdu nelze nic vytknout. Všichni zúčastnění předvádí bravurní výkony, jeden hit střídá druhý. Angela si nebere žádné servítky a svým growlingem dodává nahrávce pořádné brutální pižmo. Hudebně ARCH ENEMY staví na osvědčených postupech, krom kulantních riffů a sól se jejich hudba dostává rychle pod kůži díky chytlavým melodiím. Nutno dodat, vydavatel se rozhodl revanšovat i nejaponským fans a tudíž si lze pořídit "Wages Of Sin" i v 2CD edici s bonusovým diskem "Rare & Unreleased". Krom japonských bonusů z předchozích alb si můžete vychutnat též povedené covery od EUROPE, JUDAS PRIEST či IRON MAIDEN nebo videoklip "The Immortal".
Roku 2002 kapela vyráží jednak na vyprodané turné po boku OPETH po Velké Británii a rovněž spolu s NILE a HATE ETERNAL stráví šest týdnu ve Spojených státech. Jako headlineři se představí na různých festivalech v Evropě a rozhodně nemohly chybět i zastávky v Japonsku (dodejme že temnější koncerty byly beznadějně vyprodané).
Následující dílo "Anthems of Rebellion" (2003, vzniká poprvé ve stejné sestavě jako minulé CD. Jen na postu producenta se objevuje Andy Sneap a nahrává se ve studiu Backstage. Vlna úspěchu se opět suverénně dostavuje. CD získává výtečné recenze v různých magazínech, v německém Rock Hardu je vyhlášeno albem měsíce, v prestižním magazínu Kerrang! získává maximální hodnocení. Rovněž si můžete opatřit bonusovou edici s live DVD. Skupina vyráží opět na turné, v USA si zahraje se SLAYER, HATEBREED, CRADLE OF FILTH a IRON MAIDEN, Evropu křižuje opět s NEVERMORE.
Kujme železo, dokud je žhavé, proto o rok později Century Media vydává EP "Dead Eyes See No Future" . První várka směřuje exkluzivně pouze do Japonska. Později vychází i pro zbytek světa. Krom úvodní eponymní pecky z minulého počinu "Anthems of Rebellion" CD obsahuje výtečné covery od MEGADETH, MANOWAR a CARCASS + video k "We Will Rise".
ARCH ENEMY se nezastavují a roku 2005 světlo světa spatřuje opět našlapaná deska "Doomsday Machine" . Počin vznikl tentokrát za dohledu Rickarda Bengtssona ve studiu Slaughterhouse a kvalitativně si opět drží laťku zatraceně vysoko. Bohužel po nahrání desky skupinu opouští Christopher Amott, jenž se hodlá plně soustředit na studium doma ve Švédsku. Jeho post nahradil Fredrik Akesson. Jak se nový kytarista ve skupině etabluje ukáže čas. V lednu 2006 se Michaelovi dostává pocty předvádět na NAMM show (National Association of Music Merchants) v Anaheimu v Kalifornii signaturní verzi kytary ESP.
(zdroj: filth.blog.cz )
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama